Kvasenie
Kvasenie alebo fermentácia, dej, ktorý bol súčasťou ľudstva odjakživa, aj keď podrobnejšie vysvetlenie tohto biochemického procesu prišlo až v 19. storočí.
Najbežnejšie využitie fermentácie poznáme v podobe kvasenia ovocia, uhoriek, kyslej kapusty, prípravy cesta, jogurtu ale fermentuje sa aj káva či čajové listy.
Fermentácia je proces rozkladu alebo transformácie organických látok za pomoci mikroorganizmov (v skratke vysvetlené).
Produkty fermentácie závisia od spôsobu fermentácie a tá môže prebiehať za prítomnosti kyslíka alebo bez prítomnosti kyslíka a tiež pri rôznej teplote. Hm, to je zrejme dôvod, prečo sa niekedy môže stať, že zarobené cesto, ktoré necháme kysnúť v uzavretej nádobe, páchne alkoholom alebo octom. Stalo sa vám to už?
Jednoduchú fermentáciu si môžeš vyskúšať podľa nižšie uvedeného postupu.
Zrealizuj experiment podľa postupu a pokús sa odpovedať na otázky v závere.
Pomôcky: |
nádoba/pohárik (ktorý sa dá vzduchotesne zavrieť) s vrchnáčikom, hadička alebo slamka, plastelína, pohárik |
Chemikálie: | fruktóza alebo džús, voda, droždie |
Postup: |
|
Súbor s postupom k stiahnutiu: Fermentácia.pdf
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ...
- Do ktorej skupiny sacharidov patrí fruktóza?
- Uveď molekulový vzorec fruktózy
- Ktorý sacharid má rovnaký molekulový vzorec ako fruktóza?
- Uveď rozdiel vo vlastnostiach a v použití glukózy a fruktózy.
- Zisti čo je zdrojom fruktózy a čo glukózy?
- Fermentácia je bežný biochemický dej, ktorý môžeme pozorovať a využívať aj v domácnosti. Ako inak fermentáciu bežne nazývame?
- Vyhľadaj kde všade sa môže fermentácia využívať a čo sa s ňou pripravuje?
- Prečo si do reakčnej zmesi pridával(a) droždie? Na čo slúžilo? Zúčastňovalo sa reakcie ako reaktant, alebo bola jeho funkcia iná? Keby si nepridal(a) droždie do tejto reakčnej zmesi, prebiehala by reakcia?
- Fermentácia môže prebiehať dvoma spôsobmi – bez prítomnosti kyslíka alebo za prítomnosti kyslíka. Vyhľadaj a uveď rozdiel v produktoch týchto chemických dejov.
- Ktorý spôsob fermentácie si využil(a) v tvojom experimente? Zdôvodni.
- Aký hlavný produkt počas tejto chemickej reakcie vznikal?
- Uveď, aký pach si zacítil(a), keď si otvoril(a) nádobu s reakčnou zmesou po jednom - dvoch dňoch?
- Vzniknutý produkt je súčasťou zmesi, v ktorej sa nachádza droždie usadené na dne nádoby a tiež je tam prítomná voda. Navrhni, ako by si daný produkt z tejto zmesi vyseparoval(a) v čistom stave? Ktorý spôsob oddeľovania zložiek zmesi by si použil(a)?
- Počas chemickej reakcie sa v reakčnej zmesi tvorili bublinky plynu. Uveď aký plyn vznikal?
- Popremýšľaj ako zistíš, že chemická reakcia v tvojom experimente už prebehla a ďalšie produkty už nebudú viac vznikať?
- Zisti, ako by si mohol(a) dokázať prítomnosť alkoholu v zmesi? Akou farbou horí etanol?
- Uvedenú chemickú reakciu vyrovnaj a pomenuj reaktanty aj produkty.