Čo je to chémia? Všetko okolo nás ... stačí sa rozhliadnuť a pochopiť ...

Ing. Lucia Dovalová

Základná škola s materskou školou
Tajovského 2, Badín

dovalova.lucka@gmail.com

Inšpiráciu, ako zaujímavo a estetický využiť bioplast, nájdete v priloženom odkaze:

  • Bioplast

Bioplast je ekologická náhrada tradičného plastu (vyrobeného zo surovín na báze ropy).

Bioplast:

  • vyrobený z obnoviteľných zdrojov
  • jeho výroba nesie menšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s výrobou tradičných plastov
  • rýchlejšie sa rozkladá
  • menšia toxicita (neobsahuje rôzne toxické prísady napr. na báze chlóru)

Môžeme plast, ktorý si vyrobil, pokladať za bioplast?

Aké sú jeho vlastnosti, ktoré by tento tvoj plast mohli urobiť primeranou náhradou toho tradičného?

V predošlej úlohe si mal napísať, na čo by si vyrobený plast mohol využiť.

Teraz bude tvojou úloho zistiť, či by sa skutočne dal tento plast použiť ako miska pod črepník, pohárik na malinovku či iný nápoj, jednorázový kompostovateľný pršiplášť, ozdobu do bytu, rukavice, obal na mobil alebo fóliu na zakrytie rastliniek.

  • Prvou skúškou by mala byť skúška pevnosti a ohybnosti. Takáto skúška sa robí pomocou závaží a pšeciálnych prístrojov. Ty ju vykonáš len na základe pozorovania dvoch druhov plastov, ktoré si vyrobil.
  • Preskúmaš odolnosť tvojho plastu voči rôznej teplote.
  • Zistíš, či je rozpustný vo vode.
  • Dôležitá vlastnosť či výhoda bioplastu by mala byť jeho biologická rozložiteľnosť. Je tvoj plast ľahko rozložiteľný v komposte?  

 

Postup:

1. Pevnosť a ohybnosť - opíš 1. aj 2. plast z hľadiska pevnosti v ťahu a tiež ohybnosti, možnosti natiahnuť.

2. Každý plast, s glycerolom aj bez glycerolu si rozdeľ na 7 kúskov.

3. Prvé dva kúsky oboch plastov vlož na 6 dní do mrazničky. Po vybraní počkaj, kým sa rozmrazia a pozoruj, či sa zmenili jeho vlastnosti - pevnosť, ohybnosť, elastickosť, tvar.

4. Druhé dva kúsky oboch plastov vlož do horúcej rúry vyhriatej na 100°C na 15 minút. Opíš, čo sa s plastom stalo.

5. Tretie dva úsky plastu s glycerolom aj bez neho vlož každý do osobitného hrnca s vriacou vodou a povar 10 minút. Opíš, čo sa s plastom stalo.

6. Štvrté dva kúsky vlož osobitne na 6 dní do vody a pozoruj každý deň ich správanie.

7. Piate dva kúsky oboch plastov vlož osobitne na 6 dní do slanej vody a pozoruj každý deň ich správanie.

8. Šieste kúsky z každého plastu zakop na záhrade do zeme, alebo vlož do kompostu a miesto si označ, aby si o šesť dní vedel miesto odkryť a pozorovať, čo sa stalo s tvojim plastom.

9. Siedme kúsky z oboch plastov si nechaj ako porovnávacie.

 

Nezabudni všetko dokumentovať fotografiou alebo videom.

Kúsky plastu pripravené žiakmi

Vo svojich odpovediach porovnaj vlastnosti plastu z glycerolu a bez glycerolu po vystavení rôznym vplyvom s ich pôvodnými vlastnosťami

1. Porovnaj pevnosť a ohybnosť plastu s gylcerolom a bez glycerolu. 

2. Čo sa stalo s plastom s glycerolom a bez glycerolu v mrazničke? Ako sa zmenili ich pôvodné vlastnosti? 

3. Čo sa stalo s plastom s glycerolom a bez glycerolu po zahriatí v rúre?

4. Zmenil sa plast s glycerolom a bez glycerolu po zahriatí vo vriacej vode? 

5. Aká je rozpustnosť plastu s glycerolom a bez glycerolu vo vode?

6. Aká je rozpustnosť plastu s glycerolom a bez glycerolu v slanej vode? 

7. Ako vyzeral plast s glycerolu a bez glycerolu po 6 dňoch v komposte?

8. Mohol by si niektorý z tvojich plastov použiť ako materiál na výrobu nádobku na kvety? Zdôvodni.

9. Mohol by si niektorý z tvojich plastov použiť ako materiál na hrnček na teplý, studený, minerálny nápoj? Zdôvodni.

10. Mohol by si niektorý z tvojich plastov použiť ako materiál na pršiplášť alebo rukavice? Zdôvodni.

11. Mohol by si niektorý z tvojich plastov využiť ako materiál na výrobu obalu na mobil či iného obalu? Zdôvodni. 

12. Keď už poznáš vlastnosti tvojho plastu, navrhni jeho ideálne využitie, ktoré by zohľadnilo jeho pevnosť, elastickosť, rozpustnosť, odolnosť voči teplote a mrazu a rozložiteľnosť.

13. Môžeme plast zo zemiakového škrobu pokladať za bioplast? Zdôvodni.